Пам'ятки учням

            Як скласти розповідь за малюнком?
  1.  Уважно розглянули малюнок, прочитати надпис до малюнка .
  2. Поміркувати над темою малюнка.
  3. Скласти план розповіді.
  4. Вказатичас час, місце подій.
  5. Розказати про людей, що зображені на малюнку, описати і йзовнішність дій.
  6. Описати предмети, що зображені на  малюнку.
  7. Зробити висновок, висловити своє ставленя до зображеня .

   Як пітготувати інтерв'ю

  1. Продумати заздалегіть питаня .
  2.  Сформулювати питаня так,щоб віповіді на них розкривали найбільш цікаве в людині, донесли до читача (слухача) значення факту.
  3. Правдиво й точно записати сказане, дати, прізвища, цифрово дані.    
     Як підготувати репортаж ?     
  Репортаж- розповідь очевидця,свідка,учасники подій.

 Мета:відтворити повну картину подій, щобчитач(слухач)міг наочно уявити собі,як подія відбулася,стати нібито іі очвидцем.


  1. Добре знатибпаро що розповыдати.
  2. відібрати найсуттєвіше,найговніше в подіі, що висвітлюється.
  3. Прагнути до об'єктивності.
  4. Показати свою позицію до питань,що розкриваються в репортажі.
  5. Описувати виразно, живо. 

Як аналізувати історичний документ?
Визначити:


  1. Хто автор документа?Чиї інтереси він захищае?
  2. Коли написаний документ?Як могли вплинути на автора документа історичні події чи загальна ситуація в цей період?
  3. Документ первинний (запис очевидця, учасника події) чи  вторинний (коменнтар чи переказ про подію з уст дос лідника).
  4. Відокремити в документі факти й коментарі та проаналізувати їх окремо. 
  5. Про що розповідається у документі? Яка сторона поддії замовчується?
  6. Де відбувалася подія, про яку йдеться у документі?Зякою місцевістю вона пов'язана?
Як скласти твір – роздум?
План
1.       Вступ.
2.       Теза(основна думка твору).
3.       Факти і роздуми щодо тези.
4.       Висновок.
1)Сформулюйте тезу.
2)Доберіть доводи істинності чи помилковості тези(факти з життя,з літератури,
Зі спогад сучасників,свої спостереження).
3)Сформулюйте висновки.
Як оцінювати історичні факти?
1.       За яких історичних обставин відбувається конкретний історичний факт?
2.       Які події безпосередньо йому передують (передумово)?
3.       Який розвиток мав цей факт?
4.       Які групи людей були в ноьму задіяні (рушійні сили)?Якими мотивами(причанами)це було викликано?
5.       Яку роль у ньому відігравали конфетні особи? Якими мотивами це було викликано?
6.       Який вплив цей факт на інші галузі людського життя?
7.       Як він вплинув на подальший розвиток (наслідки)?
8.       Чи був можвим інші перебіг події?
9.       Як би ви пово дилися себе в цій ситуації?
10.   Чи можливе повторення цього факту?
За яких умов?

Критерії оцінювання з історії

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ІСТОРІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні навчальних досягнень з історії враховується:
·         рівень оволодіння історичними знаннями; знання хронологічних меж періодів, найважливіших історичних подій і процесів; визначення характерних суттєвих рис історичних явищ і подій;
·         рівень умінь групування (класифікації) фактів за вказаною ознакою, розкриття причинно-наслідкових зв'язків між подіями;
·         рівень оволодіння практичними вміннями й навичками роботи з історичними джерелами; обґрунтування власного ставлення учня до історичної події, явища, діяча.
Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень
Бали
Критерії навчальних досягнень учнів

І. Початковий
1
Учень (учениця) називає одну-дві події, дати, історичні постаті чи історико-географічні об'єкти
2
Учень (учениця) називає декілька подій, дат, історичних постатей або історико-географічних об'єктів; вибирає правильний варіант відповіді на рівні «так-ні»; має загальне уявлення про лічбу часу в історії
3
Учень (учениця) двома-трьома простими реченнями розповісти про історичну подію чи постать; упізнати її за описом; співвіднести рік зі століттям, століття - з тисячоліттям; має загальне уявлення про історичну карту

ІІ. Середній
4
Учень (учениця) репродуктивно відтворює невелику частину навчального матеріалу теми, пояснюючи історичні терміни, подані в тексті підручника, називаючи одну-дві основні дати; показуючи на карті історико-географічний об'єкт
5
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний зміст навчальної теми, визначати окремі ознаки історичних понять, називати основні дати; показувати на історичній карті основні місця подій
6
Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний матеріал теми, давати стислу характеристику історичній постаті, установлювати послідовність подій; користуватись за допомогою вчителя наочними та текстовими джерелами історичної інформації

ІІІ. Достатній
7
Учень (учениця) послідовно й логічно відтворює навчальний матеріал теми, виявляє розуміння історичної термінології, характеризує події (причини, наслідки, значення), виокремлює деякі ознаки явищ і процесів; «читає» історичні карти з допомогою їх легенди; використовує історичні документи як джерело знань
8
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і використовує знання за аналогією, дає правильне визначення історичних понять, аналізує описані історичні факти, порівнює однорідні історичні явища, визначає причинно-наслідкові зв'язки між ними, встановлює синхронність подій у межах теми; дає словесний опис історичних об'єктів, використовуючи легенду карти
9
Учень (учениця) оперує навчальним матеріалом, узагальнює окремі факти та формулює нескладні висновки, обґрунтовуючи їх конкретними фактами; дає порівняльну характеристику історичних явищ, самостійно встановлює причинно-наслідкові зв'язки; синхронізує події в межах курсу, аналізує зміст історичної карти

ІV. Високий
10
Учень (учениця) використовує набуті знання для вирішення нової навчальної проблеми; виявляє розуміння історичних процесів; робить аргументовані висновки, спираючись на широку джерельну базу; рецензує відповіді учнів; співставляє й систематизує дані історичних карт; синхронізує події вітчизняної та всесвітньої історії
11
Учень (учениця) володіє глибокими знаннями, може вільно та аргументовано висловлювати власні судження, співвідносити історичні процеси з періодом на основі наукової періодизації історії
12
Учень (учениця) системно володіє навчальним матеріалом; самостійно характеризує історичні явища, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему й визначити шляхи її розв'язання; користується джерелами інформації, аналізує та узагальнює її